De terugkeer

6 augustus 2015 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Gisteren vroEg uit den veren voor de grote oversteek en klim naar Spanje. Eerst nog even van CO2 in de banden geblazen, de bepakking erop en daarna nog even een kopje koffie. Ik werd nog uitgezwaaid door de eigenaresse van het hotel " Bon camino" hoorde in haar nog roepen. Het begon ondanks dat je eerst in een dal fiets met een langzame klim, maar wel in een bar mooie omgeving, slierten van mist en een ruisende beek en een lekker temperatuurregeling.Ondanks dat de verwachtte temperatuur vandaag de 30 graden met gemak zal bereiken.
Maar plotseling, de grensovergang was in zicht. (Dat weet ik nog), lag ik op de grond, fiets bovenop me en enkele mensen om me heen. Hoe lang ik daar gelegen heb, en hoe was ik kwijt. In ieder geval, alles werkte nog bij mij, behalve helm gescheurd, inclusief broek en schoen. En me er.glas van mijn bril lag naast me. De mensen hielpen me overeind (en blauwtje natuurlijk) . Enkele boden me aan me terug te brengen naar S t Jean en voor ik het wist was blauwtje in een bestelwagen gestropt en ik zat met nog twee man op de voorbak ri. St. Jean. Ik wilde worden afgezet bij het touristoffice, om daar naar een dokter te vragen, want ik wel in de gaten dat er niets klopte met mijn lichaam. Via hen kwam ik in aanraking de medische stand in Frankrijk. Bij de eerst arts, het inmiddels 10 uur, kon ik pas terecht om  4.15, ondanks dat ik enorme last begon te krijgen van een fikse hoofdpijn. Ondanks allerlei smeekbeden, het mocht niet baten. Hierna maar een sms naar Maja, diegelukkig direct mij terugbelde, waarna de emotie zich een weg baande door mijn lichaam. Ook de paniek begon naarboven te komen. Na het gesprek met Maja, weer gevraagd of het niet eerder kon, het bleef bij vier uur. Toen maar gevraagd of we nog meer artsen waren in St Jean, ja bij la gare waren er nog twee. Omdat het maar 5 minuten lopen was, op naar de volgende arts, helaas het was inmiddels 12.00 en dan sluiten we de praktijk tot 14.00. Dus weer wachten, maar toen kwam er een alleraardigste dokter, die me helemaal heeft onderzocht en me verzekerde dat het geen Tia of  dergelijks was, maar en zware vermoeidheid?! Ik betwijfel dit wel, ook al omdat de laatste dagen voldoen rust, in mijn ogen heb gehad.Advies was 5 tot 6 dagen rust!!!. Ik dacht toen rust, ja lekker rust in Veghel (dat hadden we al besloten bij ons telefoontje). Ik vroeg of ik mocht vliegen, dat was geen probleem. Toen ik hem vertelde dat ik naar huis wilde vond hij het een veestanding besluit. Really it's to hot, zei hij nog. Met een recept van wat paracetamol toog ik naar een hotel. mijn hoofdpijn werd in de loop van de avond, dankzij de para minder. S'-Avonds was via Wilma de vliegreis terug geregeld.
Vanmorgen blauwtje, hij sputterde nog wat tegen, afgeleverd bij Gite Zuharpeta, samen met mijn fietstassen voor vervoer naar huis (heerlijk naar huis). En zo eindigt mijn reis naar Santiago, waar ik toch van elke dag van genoten hen (behalve gisteren), maar niet gemakkelijk. Maar ik ben lekker zaterdag thuis. Het voordeel van reizen is, het verruimt je blik en verscherpt ons hoe verrukkelijk het thuis is. (Heb ik niet van mezelf, maar vond het wel passen)

1. Frans v Asseldonk:
    6 augustus 2015
    wijs besluit van een wijs man
    goede reis en tot in Veghel
  2. Jelle:
    6 augustus 2015
    Goh, dat is toch ook wat. Maar fijn dat het "mee valt" en geen tia was.
    Rust lekker uit.
    Goei thuisreis!
  3. Leny:
    6 augustus 2015
    Welkom weer thuis Wijbrand! Weer lekker bijkomen op het vertrouwde havelt.
    Je kunt het slechter hebben toch?
    Gr.Leny
  4. Leo bakker:
    6 augustus 2015
    Even bijkomen Wijbrand, en dan op naar het volgende project: een fietstocht in Heemstede en omgeving.
    Leo
  5. Rian:
    6 augustus 2015
    Hé Wijbrand, dat is even schrikken. Wat een pech! Hopelijk herstel je goed en fietsen kan altijd nog ....
    groetjes Rian
  6. Theo van den Berg:
    6 augustus 2015
    Hallo Wijbrand,wat jammer dat je dit nu overkomt en nu de Camino moet staken.
    Het is een goede en verstandige beslissing en je moet luisteren naar je lichaam.
    Je hebt de sfeer nu geproeft enisscjien ga je hen nog een keer afmaken.
    Theo van den Berg
  7. Betsy:
    7 augustus 2015
    He Wijbrand, nou ik doe m'n Petje af voor je pilgrim met je Blauwtje op de Camino de Santiago. Het is duidelijk dat je heel tevreden mag zijn met je resultaat en kunt genieten van je rust en alles wat je beleeft hebt hoop dat je hoofdpijn weer gauw zal genezen. Geniet van je samen zijn met Maja. Look after yourself and stay safe my friend.
  8. Jos en Bert-Jan:
    Nou Wijbrand wijs besluit. Welkom terug in Veghel
  9. Jos en Bert-Jan:
    Ha Wijbrand,
    Enerzijds een teleurstelling lijkt me, anderzijds een knap en wijs besluit om de reis nu te staken. Lekker uitrusten nu!
    Groeten van Jos en BJ
  10. Frank:
    Hoi Wijbrand, Goed besluit en goede reis terug. Gr Frank
  11. Jan:
    7 augustus 2015
    Hoi Wijbrand, wat vervelend dat je dit overkomt . Wel heel goed dat je naar je zelf en ...... luistert. Wel jammer dat ik je mooie verhalen ga missen . Maar dat hou ik nog te goed bij een kop koffie. Heel knap dat je weer naar het mooie Brabant terug gaat. Tot binnen kort in Sterksel .
  12. Marga:
    8 augustus 2015
    Hoi Wijbrand, dat is schrikken zeg. Jammer dat je de pelgrimstocht niet kan volbrengen, maar een wijs besluit lijkt mij. Ben benieuwd wat de Nederlandse arts er van zegt. Nu lekker bijkomen in Veghel bij Maja!
  13. Pros:
    8 augustus 2015
    Zow Das ff schrikken zeg. Veel sterkte met je herstel.
  14. Diny:
    9 augustus 2015
    Dus jij bent nu op deze prachtige zondagavond alweer in Veghel,prima toch.De rest van de camino kan later nog wel eens misschien als het wat minder warm is.Rust lekker uit en laat je verwennen.Nieuwe plannen komer er wel weer.
    Over enkele weken echt vakantie? Beterschap Cor/Diny.
  15. Dita:
    10 augustus 2015
    Jammer dat het zo gelopen is. Het blijft avontuurlijk. Gelukkig dat je nu weer veilig thuis bent. Koester de mooie momenten. Rustig bijkomen en naar de Nederlandse dokter. Beterschap en groetjes van Loek en Dita
  16. Bea:
    16 augustus 2015
    Hoi wijbrand,
    Wat jammer dat het zo gelopen is, maar wel verstandig dat je naar huis bent gekomen.
    De ervaring die je hebt gehad kunnen ze je niet afnemen. We horen graag het verhaal nog van je zelf. Voor ons blijf je de dappere pelgrim.
    Heel veel groetjes Willy en Bea