Nog steeds inOloron

29 juli 2015 - Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk

Zo nog twee dagen voordat Maja komt, dus ook vandaag weer vroeg op. (Maja belde me de laatste dagen wakker )Moet ook wel van de naastgelegen Peugeotgarage beginnen ze al om 6.30. Ze krijgen daar eeen nieuw dak op de garage, het oude dak moet er natuurlijk eerst af. Een oud dak, wat natuurlijk vol met asbest zit, dus allerlei marsmannetjes lopen rond het pand. Stukken dak worden bijna vacuümverpakt afgevoerd. Voor het ontbijt nog even buiten de Volkskrant downloaden, wat meestal buiten moet gebeuren, omdat binnen de wifi een stenentijdpwerk snelheid heeft. Geld ook voor FT.
Na het ontbijt, met heerlijk chocolade broeedjes, ga ik dat meestal het nieuws kijken, waar ik dan ook niets van snap, maar wel de meteo. (plaatjes kan ik makkelijk volgen)
Dan vertrek ik langs bv. het riviertje de Oloron, lekker vlak met af en toe een heuveltje. Onderweg bij een cafeetje nog een grande coffee (met een heerlijk sandwich fromage erbij en mijn dag is weer compleet. Thuis soms nog een wasje erdoor, is hier zo weer droog en dan is het inmiddels tijd voor een FC naar huis, om daarna het restaurantwezen van Oloron te bestuderen.
Nog ff een leuk typisch dekkerverhaaltje, vanmorgen op zoek naar mijn sleutel, z'n plastic ding met twintig gaatjes erin, die je eerst in de deur moet steken, om toegang tot je kamer te krijgen. Overal gezocht nergens te vinden, na een kwartiertje gaf ik het op, naar de receptie en een nieuwe vragen. Echter toen ik de deur openmaakte, zat hij nog netjes in de aanwezige gleuf. Kortom men had zo s'nachts "gezellig" bij me op de kamer kunnen komen. Maar zo als altijd heb ik het geluk aan mij zijde.
Het dorp, zoals ik al had vermeld bestaat uit 4 dorpsdelen. Mij favoriet (hoef ik niet te klimmen) is St. Marie, waar ook de kathedraal   St. Marie staat. Nu denk je aan een  kathedraal  aan de St. Pieter in Den Bosch, maar deze is een  hele kleine (maar mooie) uitvoering hiervan. Ik begreep, als is de kerk nog zo klein, maar heeft het een speciale funktie, zoals voor de pelgrims kreeg het van de Paus de titel kathedraal. Ik moet me daar toch eens meer in verdiepen thuis, want wanneer kan een kerk basiliek genoemd worden. Kortom de protestant wordt weer meegesleurd in het katholieke geloof.
Ook ben ik op zoek naar, meestal in glas en lood, afbeeldingen Saint Jacob, kom ik erachter dat de rijkdom aan Saints bij de katholieken heel groot is.Ik hou me maar bezig met Franciscus, Antonius (dank zij Arma) en Jacobus.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. René:
    29 juli 2015
    Hoi Wijbrand,
    goed om te lezen dat je het goed maakt. Frankrijk is een leuk en mooi land, we komen er niet voor niets graag.
    In de buurt waar je nu bent zijn Pau en Tarbes ook mooie stadjes.
    Verder moet je er in de Pyreneeën oppassen, ik lees net dat er in die streek in de bergen nog beren in het wild leven! Wist ik niet.
    Maar je laat je vast niet kennen,
    Heb een leuk weekeind met Maja, en steek een kaarsje op in Lourdes, dat doen katholieken altijd en het kan nooit geen kwaad.
    groet, René
  2. Annemarie:
    29 juli 2015
    Ha Pelgrim,
    Je bent aardig op weg om te "verkatholieken". Maar gelukkig blijf je je sleutels kwijtraken dus kunnen we concluderen dat alles heel goed met je gaat.
    Om je vraag over de basiliek te beantwoorden:
    Om basiliek te worden moet een kerk voldoen aan bepaalde voorwaarden. De belangrijkste: ze moet oud zijn, bijzonder mooi zijn, als bedevaartplaats gelden, grote devotie voor een of meerdere heiligen kennen. In de laatste halve eeuw wordt daarbij meer en meer gekeken naar pastorale aspecten, zoals de uitvoering van de liturgie, de vitaliteit van de geloofsgemeenschap en de betekenis van de kerk voor de regio. Wordt aan deze voorwaarden voldaan, dan kan de paus per pauselijke breve een kerk, meestal bij een bepaalde gelegenheid tot basiliek verheffen. Daaraan moet ook de Congregatie voor de Eredienst haar goedkeuring hechten.

Een kathedraal is een zetelkerk van de bisschop. De Stint-Jan Evangelist kathedraal in Den Bosch is de zetel van bisschop Hurkmans en hulpbisschop Rob Mutsaerts. En laat die kathedraal nou ook een basiliek zijn.
    Tot zover de kerkelijke mededelingen.
    Blijf fietsen met mate en geniet van het bijna samenzijn met Maja.
    Groetjes
  3. Betsy:
    30 juli 2015
    Weer meer bijgeleerd over de regels van "The House of the Lord". Zul je toch ook wel een extra stempel voor krijgen niet dan? wel goed dat er weer een typisch Dekker's verhaal achter kwam. dan is het zeker allemaal goed. Heel veel plezier samen met Maja. Slan
  4. Jesse & Siemjan:
    30 juli 2015
    Hoi Wijb,
    Ik beschouw jou toch niet als protestant; het zuiden heeft je toch een katholiek van je gemaakt. Hoewel overtuigd atheïst blijf ik toch een protestant.
    Deze week was het weer slecht zelfs vandaag en met de uitslag van Ajax wordt je humeur er niet beter op. Maar nog twee weken en dan naar Spanje; het is afellen geblazen.
    Volgens mij geniet je wel en ik sluit af met een weetje: weet je dat Adam aarde betekent; het is afgeleid van adamath.
    Liefs Jesse en Siemjan